Editie 2024: deelnemers
Aan de eerste editie van het Creative Accces Lab werkten 16 makers, 4 leermeesters uit het VK, 11 sprekers, 6 commissieleden en 6 acteurs mee. Uiteraard waren er ook vele mensen achter de schermen actief. De groep kenmerkte zich door zijn zeer diverse en “inclusieve” samenstelling.
Samen gaven zij een broedplaats vorm waarin de makers de ruimte kregen om zelf op zoek te gaan naar wat Creative Acces voor hen kan betekenen. Het zowel individueel als ook als (inclusieve) groep bevragen van de bestaande maakcodes was hierin steeds nadrukkelijk de uitdaging.
Gedurende de Lab werkweken werd er geëxperimenteerd en zijn er korte artistieke uitingen ontwikkeld. Deze experimenten werden op de “volledig” toegankelijke slotavond uitgevoerd voor een zeer divers publiek.
Een speciale dank voor hun bijdrages aan dit lab aan host Reineke Jonker en de acteurs van de eindpresentaties: Floyd Koster, Jonathan Eduardo Brito, Robin Frings, Teuntje Post, Theo Stoop en Vincent Bendervoet.
Makers

Boaz
Blume
“Ik vond het belangrijk dat ook het dove perspectief werd meegenomen in het lab en dat er bijdragen waren van mensen met verschillende beperkingen. Hierdoor ontstond een goed beeld van wat het ideaal zou kunnen zijn. Heel leuk en interessant om dit te leren en nu toe te passen in mijn eigen werk.”

Alicia
Hoost
”Ik doe mee in het Creative Access Lab omdat ik het belangrijk vind dat de stemmen van mensen met een handicap breder worden gedragen in het culturele veld en in dit geval het theaterveld. Ik wil daar heel erg graag mijn steentje aan bijdragen.”

Loek
de Bakker
”Dat ieder mens andere behoeftes heeft in een maakproces is een belangrijk inzicht wat ga ik meenemen in mijn praktijk – alleen al door bij de eerste repetitie de vraag naar specifieke behoeftes te stellen. Een ander belangrijk inzicht was hoe artistiek verrijkend audiodescriptie kan zijn als je hier vrijheid in kan nemen.”

Angelo
Ormskerk
“Ik ben me er bewust van geworden dat je geen theater kan maken dat voor iedereen toegankelijk is, je maakt daarin keuzes. Het maken van die keuzes voor inclusie vergt maatwerk. Dat vind ik interessant om te onderzoeken.”

Koen
Verheijden
”Voor mij was het meest impactvolle moment het besef dat ik zo weinig wist over de community, de gevoeligheden en de beperkingen die onze maatschappij hen oplegt. Daar had ik niet eerder zo concreet over nagedacht, daar werd me een flinke spiegel voor gehouden.”

Agnese
Kumpina
”Mijn grootste inzicht is dat ik vóór deelname aan het lab dacht dat je alléén onder specifieke omstandigheden en content artistieke toegankelijkheid kan inzetten. Ná het lab weet ik dat je als maker Creative Access altijd zou moeten kunnen toepassen, ongeacht het type theater.”

Maartje
Bonarius
”Ik vind het bizar dat alle basiskennis over beperkingen en hoe er mee om te gaan die we deze weken behandeld hebben niet standaard onderwezen wordt op scholen en opleidingen. Ieder mens zou deze dingen moeten weten, het zou echt uitmaken voor hoe we elkaar zien en met elkaar omgaan.”

Jessie
L'Herminez
“Ik heb geleerd niet onzeker te zijn over kwaliteit, maar open te staan voor diversiteit en toegankelijkheid en daarin het niet meteen goed te moeten doen. Het experiment en het ideaal zijn belangrijker dan het eindresultaat.”

Mateusz
Staniak
”Door het lab is mijn bewustzijn zeer veranderd. Ik vind het jammer dat het geen onderdeel van de theateropleiding is. Theater is de meest maatschappelijke kunstvorm die er is en ik realiseerde mij niet dat een groot deel van de maatschappij theater niet kan ervaren, terwijl er zo veel manieren zijn om dit wél mogelijk te maken.”

Nita
Kersten
”Het theaterveld moet de noodzaak gaan zien en ernaar handelen. Kies daarom soms voor het voor jou nog onbekende of geef kansen aan autodidacten, om representatie zichtbaar te maken. Verandering moet érgens beginnen, theaterscholen zullen hopelijk volgen zodat er een inclusiever veld van makers en acteurs ontstaat.”

Sanne
Arbouw
”Ik vond het een hele grote kans voor makers om ook artistiek aan de slag te gaan met toegankelijkheid, omdat het eigenlijk een hele nieuwe wereld opent. Het besef dat een groot theater zich hiervoor inzet geeft me moed en hoop. Hoop voor de toekomst waar Creative Access een onderdeel is vanaf het begin van een maakproces.”

Marloes
Dingshoff
”Ik ben me nog meer bewust geworden van hoe enorm we in Nederland achterlopen op het gebied van toegankelijk theater. Gelukkig ben ik ook verrast door hoeveel er al wel mogelijk is, zolang je maar vanaf het begin alle doelgroepen betrekt.”

Nikki
Manuputty
”Mijn deelname aan het Creative Access Lab is om mezelf als maker uit te dagen en krachten te bundelen. Er schuilt een enorme artistieke kracht in het doorbreken van kaders en het omarmen van nieuwe perspectieven. Echte vernieuwing ontstaat wanneer diversiteit en toegankelijkheid meer dan alleen een uitgangspunt vormen—laten we samen die ruimte creëren.”

Noli
Kat
“Bij het maken van toegankelijk theater wordt vaak vergeten dat niet iedereen fysiek naar het theater kan komen. Ik was vroeger door mijn chronische ziekte volledig huisgebonden, maar heb met ondersteuning zelfs vanuit mijn bed nog theater kunnen maken voor een online disability burlesque festival.”

Saartje
Oldenburg
”Dank voor deze weken. Zo belangrijk voor de bewustwording, zichtbaarheid en ontwikkeling van een echt inclusief en toegankelijk theaterveld. De toepasbare tools en verschillende inzichten bieden een verrijking van het maakproces van een voorstelling en gaan de diversiteit in het theater vergroten. We zullen doorgaan!”

Abdel
Daoudi
”Creative access betekent zoveel meer dan alleen een gelijkwaardige theaterervaring vormgeven voor mensen met een handicap. Het gaat om een inclusievere omgeving creëren waar de kunst ervaren kan worden.”
Leermeesters buitenland

Daniel Swift
CEO & Co-artistiek directeur Concrete Youth UK
Daniel is een inclusieve theatermaker, creatief producent en doctoraal onderzoeker.

Jenny Sealey OBE
CEO & Co-artistiek directeur van Graeae Theatre Company.
Vanaf de oprichting in 1997 pionierde zij in het vinden van een nieuwe theatrale taal en esthetiek van artistieke toegankelijkheid.

Garry Robson (1952-2024)
Acteur, regisseur, theatermaker en inclusie-pionier uit het Verenigd Koninkrijk. Garry Robson was een visionair die grenzen verlegde en de kunst van theater toegankelijker maakte dan ooit tevoren.

Robert Softley Gale
Acteur, theatermaker en artistiek directeur van Birds of Paradise Theatre Company. Schotlands toerende gezelschap dat het werk promoot van artiesten met een beperking en geëngageerde verhalen van deze artiesten op voortreffelijke wijze op toneel zet.
Workshops en lezingen
De workshops en lezingen binnen het Creative Access Lab richtten zich op inclusieve kunstpraktijken, met onderwerpen als audiodescriptie, gebarentaal, zintuiglijke beleving, storytelling en geluidsontwerp, waarbij makers leerden hoe toegankelijkheid een verrijking kan zijn voor hun artistieke werk.

Arlette
Hanson
Theaterwetenschapper, circusdirecteur en oprichter van Komt het zien! Tijdens haar workshop leren de makers hoe goede audiodescriptie in elkaar zit en welke valkuilen er zijn bij het ontvangen van blind en slechtziend publiek.

Thomas
Brandt
Audiovisueel kunstenaar die ons meeneemt in de wereld van immersief beleven. Samen met Ilse Jobse, een dove artiest, vertelt hij over nieuwe talen. Door geluid om te zetten naar beeld, door gebarentaal een nieuwe uitdrukking te geven en de handgebaren naar kunst om te zetten.

Boukje
Schweigman
Tijdens haar Prikkelworkshop ervaarden de makers door theatrale en zintuiglijke oefeningen, wat prikkelverwerking betekent en hoe je dit om kan zetten in een beleving. Boukje zet in haar zintuiglijke voorstellingen de ontvanger, het publiek, centraal.

Hilbert
Geerling
Verhalenverteller en blindentolk. Hilbert deelt over zijn ervaring als blindentolk bij de meest uiteenlopende voorstellingen en begeleidt de makers bij het creëren en uitvoeren van audiodescriptie voor de presentaties van de makers.

Stef
Visjager
Stef Visjager is audioregisseur met talloze prijswinnende producties. Tijdens de workshop Hoorspel leerden de makers dat hoorspel op dezelfde manier wordt verteld als in een toneelstuk of film, via (vaak fictieve) dialoog met realistische achtergrondgeluiden.

Stefan
van der Stigchel
Hoogleraar Cognitieve Psychologie (Universiteit Utrecht) In zijn lezing gaf hij inzicht in de werking van het brein en opende onze ogen voor een belangrijk aspect van ons bestaan: aandacht. Aandacht en visueel bewustzijn beïnvloeden immers onze perceptie van de wereld om ons heen.

Emmie
Kollau
Journalist, audiomaker en mede-leider van Aldus producties. Tijdens deze workshop leerden de makers hoe je vanuit audiodocumentaire een verhaal kunt vertellen en hoe je mensen hierin meeneemt.

Monique
Corvers
Theatermaker en artistiek leider bij theatergezelschap Het Filiaal. Door het ervaren van de voorstelling Talking Hands en het nagesprek hierover, kregen de makers een inkijk in het maakproces van deze voorstelling die vanuit Creative Access ontworpen is.

Natida
Lopez Andrados
Trainer en procesbegeleider van New Pack. In haar presentatie nam Natida de makers mee langs verschillende beperkingen, toegankelijkheidstools en bestaande aannames, om deelnemers zonder (veel) ervaring met het onderwerp de basis van inclusie mee te geven.

Erna
van den Berg
Theatermaker en blindentolk bij Het Nationale Theater. Samen met Eva van der Weerd van HNT Onbeperkt leerde Erna de makers hoe ze audiodescriptie op een artistieke manier kunnen maken en integreren in een voorstelling.

Ronnie
van der Veer
Foley artiest voor film, tv, shows, games en animatie functie. Tijdens de Foley workshop stapten de makers in de wereld van geluidsontwerp en werden ze ondergedompeld in de kunst van het versterken van emoties en verhalen.