Een paarsrood theaterbeeld met allerlei lichtjes en spots die een speciale sfeer creëren. Mensen zitten in café-opstelling op het podium en enkele mensen zitten op de tribune en kijken naar het geheel. Op de voorgrond filmt iemand het geheel vanaf de tribune.

Theater om te ruiken en te aaien

In samenwerking met New Pack Inclusion Creators en Toneelschuur Producties is dit jaar het Creative Access Lab opgericht, een theatraal laboratorium waarin zeventien theatermakers met of zonder beperking experimenteren om theater van binnenuit radicaal toegankelijk te maken. En wat blijkt? Inclusief theater opent een rijkdom aan alle sensorische deuren die tot op heden gesloten waren.

‘Kijk, eigenlijk heeft iedereen een ‘beperking’. Het hangt er helemaal vanaf vanuit welk perspectief je het bekijkt of ervaart’, zegt Erika Zeegers over de telefoon. ‘Ik vind het maar een vervelende term, die ik liever niet gebruik. Dit klopt namelijk niet. Het is de samenleving die voor beperkingen zorgt door vooral de massa te dienen. Ach ja, bij gebrek aan een voorlopig alternatieve term gebruiken we het voor dit gesprek toch even, maar toch goed om even gezegd te hebben. En nog iets anders waar ik allergisch voor ben: mensen die na een voorstelling die gemaakt is door iemand met een beperking zeggen dat ze het ‘zo knap vinden’. Zo werkt het niet. Als publiek moet en kun je gelijkwaardige kwaliteit verwachten.’ En zo is het maar net.

"Kijk, eigenlijk heeft iedereen een 'beperking'"

Erika Zegers

Erika is bij Oerol adviseur en projectleider van het Visuele Taal Weekend. Momenteel is ze als adviseur ook intensief betrokken bij het Creative Access Lab (CAL). ‘Het Lab is één groot experiment dat is bedacht om de kaders van theater te doorbreken. Er is een perspectiefverschuiving wat betreft de manier waarop wij over inclusief theater nadenken. Wat vandaag de dag de norm is voor inclusie binnen de theaterwereld is vooral van praktische aard: er wordt een tolk gebarentaal neergezet, er worden drempels aangelegd zodat een zaal toegankelijk is voor publiek in een rolstoel of er wordt een ringleiding aangesloten… Dat is allemaal goed natuurlijk, maar het is ook laaghangend fruit. Bij het CAL gaat het over een andere manier van kijken en nadenken. Theatermakers met een beperking hebben zelf extreem veel te bieden. Ik vind dat de initiatiefnemer van het CAL, Eliane Baudet, het zelf heel mooi zegt: ‘Het moet radicaal inclusief.’’

– Kiriki Mechanicus / Oerol Vriendenkrant

Lees hier het volledige artikel

Lees ook

Een zwartwit foto laat een zangeres zien die met zichtbare emotie en handgebaren iets uitdrukt. Links op de achtergrond is vaag een gitarist te zien die haar begeleidt.

VR Innovatie in het theater

We zien een theaterbeeld met, op een podium, een groene bank en aan weerszijden twee groene stoelen. Daarop zitten 4 personen die met elkaar in gesprek zijn. De meest linker persoon spreekt door een microfoon. Daarnaast staat een gebarentolk het gesprek te vertalen. Op de achtergrond is een groot projectscherm zichtbaar met grote gele letters waar NFTPRO 5 & 6 september 2024 op staat.

We moeten ons horende, ziende en lopende publiek een beetje opvoeden

Drie personen met de handen omhoog staan in blauw licht op het podium. De handen omhoog alsof ze zweven en iets omhelzen. Alle drie een microfoon voor zich. Naast staan hen verschillende rekwisieten.

De opkomst van theater met gebaren