Een zwartwit foto laat een zangeres zien die met zichtbare emotie en handgebaren iets uitdrukt. Links op de achtergrond is vaag een gitarist te zien die haar begeleidt.

VR Innovatie in het theater

Ilse Jobse, gebarenzangeres en gebarencoach en tevens adviescommissie lid van het lab, combineert haar passie voor muziek en gebaren op een unieke manier. Ze brengt deze kunstvormen samen om zowel dove als horende jongeren te inspireren, met als doel de kracht van muziek en gebaren toegankelijker te maken voor iedereen. Haar werk sluit perfect aan bij het Creative Access Lab, een platform dat innovatie in kunst en technologie bevordert en waar zij als adviseur nauw bij betrokken is.

Ilse verkent momenteel drie belangrijke stromingen die niet alleen haar eigen werk, maar ook de kunstwereld veranderen.

In februari 2025 lanceerde Ilse samen met Thomas Brand haar nieuwe muzikale clips. Dit leidde tot een onderzoek waar ze samen met Thomas op zoek gaat naar hoe immersieve media (zoals VR, AR, Haptiek en geur) kunnen bijdragen aan de collectieve en individuele beleving van muziek. Dit innovatieve gebruik van technologie biedt een nieuwe dimensie aan haar muziek en gebaren, waarbij ze de interactie tussen kunst, technologie en inclusie verder verkent. Het onderzoek richt zich niet alleen op clips, maar op de bredere mogelijkheden van immersieve media in de kunstbeleving.

Als gebarenzangeres wil Ilse de kracht van gebarenmuziek onder de aandacht brengen en haar visie als artiest verder uitdragen. Haar solo werk is een belangrijk platform om haar boodschap van inclusie, verbinding en zelfexpressie te verspreiden.

Naast haar solo carrière biedt Ilse een unieke kans voor jongeren om hun eigen creativiteit te ontdekken in de workshop ‘MuZien’. Deze workshop stelt jongeren in staat om muziek en gebaren te combineren, waarbij ze niet alleen leren om kunst te maken, maar ook hun eigen verhaal te vertellen.

Deze drie stromingen komen samen in Creative Access, waarin Ilse de ruimte opzoekt om haar innovatieve werk te ontwikkelen en te experimenteren met nieuwe technologieën, kunstvormen en manieren van communicatie.

Lees hier meer over innovatieve technologie in theater Stille Resonantie – FuseWorks

“Gebaren en muziek zijn allebei manieren van voelen, het gaat mij niet om vertalen, maar om beleving.”
Een geanimeerd beeld laat een zwart podium-vlak zien met een oranje rand. Daarop staat een witte, 3d geanimeerd, neutraal persoonsfiguur. De figuur maakt handgebaren. Op de achtergrond is een grote 3D projectie te zien van een paarsroze golvende stippen-massa in een zwart soort heelal.

Lees ook

We zien een theaterbeeld met, op een podium, een groene bank en aan weerszijden twee groene stoelen. Daarop zitten 4 personen die met elkaar in gesprek zijn. De meest linker persoon spreekt door een microfoon. Daarnaast staat een gebarentolk het gesprek te vertalen. Op de achtergrond is een groot projectscherm zichtbaar met grote gele letters waar NFTPRO 5 & 6 september 2024 op staat.

We moeten ons horende, ziende en lopende publiek een beetje opvoeden

Drie personen met de handen omhoog staan in blauw licht op het podium. De handen omhoog alsof ze zweven en iets omhelzen. Alle drie een microfoon voor zich. Naast staan hen verschillende rekwisieten.

De opkomst van theater met gebaren

Garry, gekleed in knalrode hoody, kijkt glimlachend naar iets schuin omhoog voor hem. Op de achtergond zijn vaag enkele mensen op een tribune te zien die naar hetzelfde lijken te kijken als Garry.

Garry Robson In Memoriam